Vi som Växer har förskolor som:
”Kreativitet blir mer synlig när vuxna försöker vara mer uppmärksamma på barns kognitiva processer än på de resultat de uppnår inom olika områden av handling och förståelse.”
– Loris Malaguzzi
Vår profil

Utforskande arbetssätt
Arbetssättet och tanken kring utforskandets pedagogik härstammar från en region i norra Italien, Reggio Emilia. Grunden i filosofin bygger på ett projekt- och processbaserat arbetssätt. Där är dokumentationen av barnens läroprocesser en fundamental del av arbetet. Vi ser det som att det alltid är av högsta vikt att utgå ifrån barnen. Deras frågeställningar och idéer om världen är de vi tillsammans bör undersöka, välkomna och ge möjligheter att skapa förståelse kring.
Tanken om det kompetenta barnet och fokus på barns upptäckande och utforskande är det grundläggande i vår pedagogik. Pedagogerna bör därför hålla ett medforskande förhållningssätt till barnen. Det som barnen kan göra tillsammans idag, kan de göra själva imorgon
Normkritiskt förhållningssätt
Vi på Vi som Växer tror att det finns oändliga möjligheter att låta varje individ utvecklas, önska och tänka på ett sätt som inte är styrt av det kön man föds med. Vi vill jobba aktivt för en jämställdhet
där detta synsätt sprider sig mellan alla de som vistas, arbetar och besöker Vi som Växer. Vi vill inte att det enbart skall finnas en definierad ram kring vad som anses vara kvinnligt, manligt,
rätt, fel, förväntat eller oförväntat beteende när det kommer till människor. Identitetsskapandet sträcker sig långt utanför klädkoder, färgval, kroppsspråk och lekmönster. Vi vill utgå ifrån barns egna upplevelser och erfarenheter. Vi vill bekräfta barnen och de känslor de bär med sig. Vi vill tala med dem om jämställdhet, människans rätt att välja och alla de andra oändliga möjligheterna som finns av att vara människa på.


En lärande organisation
Vi på Vi som Växer tror att gruppen utgör en stark möjlighet till lärande och att det är i det sociala, i möten med andra som vi utmanas och lär. Tillsammans utvecklar vi idéer, hypoteser och skapar förståelse. Reflektionen, samtalen, tolkningarna och resonerandet anser vi vara avgörande för individens och gruppens lärande. Tillsammans löser vi problem och skapar mening och kunskap.
Alla individer är unika och alla har sina sätt att lära sig på. Genom ett gemensamt lärande med samtal, dokumentation, lek och undersökandeprocesser strävar vi mot att växa tillsammans. Vi vill genom detta arbetssätt synliggöra det individuella lärandet och det lärande som sker i grupp. I vår pedagogiska verksamhet gror en kollektiv kärna av kunskap som får växa sig stark. Vi vill leva upp till namnet Vi som Växer.
Pedagogisk dokumentation
Hela vårt arbetssätt grundar sig i en tanke om att barns frågor och idéer är viktiga och att vi bör ta tillvara och utmana dessa frågor och idéer och att det är i upptäckandet och i utforskandet som
ett gynnsamt lärande sker. Tanken med den pedagogiska dokumentationen grundar sig egentligen i en förändrad syn och ett förhållningssätt till förskolans arbete. På Vi som Växers förskolor vill vi synliggöra det lärande som sker i praktiken. Genom att systematiskt lyfta barns lärande kan vi som pedagoger ge barnen möjligheter att utmanas och lära utifrån ett kollektivt och individuellt perspektiv.
Dokumentationen driver oss pedagoger att lyfta diskussioner och reflektioner för att utveckla det pedagogiska arbete som vi bedriver dagligen.
