Vi som Växer har förskolor som:
”Kreativitet blir mer synlig när vuxna försöker vara mer uppmärksamma på barns kognitiva processer än på de resultat de uppnår inom olika områden av handling och förståelse.”
– Loris Malaguzzi
Vår profil

Utforskande arbetssätt
Arbetssättet och tanken kring utforskandets pedagogik härstammar från en region i norra Italien, Reggio Emilia. Grunden i filosofin bygger på ett projekt- och processbaserat arbetssätt. Där är dokumentationen av barnens läroprocesser en fundamental del av arbetet. Vi ser det som att det alltid är av högsta vikt att utgå ifrån barnen. Deras frågeställningar och idéer om världen är de vi tillsammans bör undersöka, välkomna och ge möjligheter att skapa förståelse kring.
Alla individer är unika och alla har sina sätt att lära sig på. Genom ett gemensamt lärande med samtal, dokumentation, lek och undersökandeprocesser strävar vi mot att växa tillsammans. Vi vill genom detta arbetssätt synliggöra det individuella lärandet och det lärande som sker i grupp. I vår pedagogiska verksamhet gror en kollektiv kärna av kunskap som får växa sig stark. Vi vill leva upp till namnet Vi som Växer.
Vår värdegrund
Vi på Vi som Växer tror att det finns oändliga möjligheter att låta varje individ utvecklas, önska och tänka på.
I centrum för allt vi gör står barnets rätt till en trygg, stimulerande och meningsfull vardag. Vi vill vara ett komplement till hemmet, en plats där varje barn får utforska, uttrycka sig och känna sig sedd. För oss är omsorg och lärande två sidor av samma mynt – båda kräver lyhördhet, nyfikenhet och professionalism.
Vi vill utgå ifrån barns egna upplevelser och erfarenheter. Vi vill bekräfta barnen och de känslor de bär med sig. Vi vill tala med dem om jämställdhet, människans rätt att välja och alla de andra oändliga möjligheterna som finns av att vara människa på.


En lärande organisation
Vi på Vi som Växer tror att gruppen utgör en stark möjlighet till lärande och att det är i det sociala, i möten med andra som vi utmanas och lär. Tillsammans utvecklar vi idéer, hypoteser och skapar förståelse. Reflektionen, samtalen, tolkningarna och resonerandet anser vi vara avgörande för individens och gruppens lärande. Tillsammans löser vi problem och skapar mening och kunskap.
Vi som Växer leds av en utvecklingsgrupp där skolchef och huvudman deltar. Tillsammans med lokala rektorsgrupper arbetar vi långsiktigt med kvalitet och pedagogisk utveckling genom kollegialt lärande, handledning och gemensamma utbildningsinsatser. Vi tror på ett nära ledarskap, och på värdet av att växa i lagom takt – utan att tappa bort det personliga mötet eller känslan av gemenskap. I vår organisation finns alltid plats för reflektion, ansvar och nyfikenhet.
Pedagogisk dokumentation
Hela vårt arbetssätt grundar sig i en tanke om att barns frågor och idéer är viktiga och att vi bör ta tillvara och utmana dessa frågor och idéer och att det är i upptäckandet och i utforskandet som
ett gynnsamt lärande sker. Tanken med den pedagogiska dokumentationen grundar sig egentligen i en förändrad syn och ett förhållningssätt till förskolans arbete. På Vi som Växers förskolor vill vi synliggöra det lärande som sker i praktiken. Genom att systematiskt lyfta barns lärande kan vi som pedagoger ge barnen möjligheter att utmanas och lära utifrån ett kollektivt och individuellt perspektiv.
Dokumentationen driver oss pedagoger att lyfta diskussioner och reflektioner för att utveckla det pedagogiska arbete som vi bedriver dagligen.


